ArCub: Invitaţie la „Cină cu prieteni”

Sâmbătă seară, un aer primăvăratic perfect pentru pardesiu, fustă şi tocuri, o plimbare spre ArCub şi „Cină cu prieteni„, alături de prieteni, evident. M-am confruntat cu teatrul de vreo câteva ori, pentru că mi se părea niţel prea … teatral. Cu industria cinematografică treburile sunt un pic diferite: montaj, postproducţie, corecturi de varii forme şi culori. La teatru, în schimb, totul e pe viu, crud şi lipsit de privilegiul dublelor şi al postproducţiei şi, dacă nu m-ai convins, dacă nu uit unde mă aflu şi interpretarea mă face să mă simt ca la serbare, lucrurile nu sunt chiar cum ar trebui. Sâmbătă seară, am avut ocazia să uit unde mă aflu, cu o producţie a cărei premieră a avut loc recent şi care promite.

Buun, deci, ArCub, Cină cu prieteni (traducere şi adaptare excelente ale piesei Dinner with Friends, Donald Margulies, Premiul Pulitzer în 2000). Distribuţia a fost impecabilă: Cerasela Iosifescu, în rolul Beth, soţia aflată în pragul divorţului, părăsită de soţ, care îşi varsă sufletul în casa celor mai buni prieteni ai săi şi ai lui Tom, Vlad Zamfirescu, în rolul lui Tom, soţul adulterin şi confuz, hotărât să îşi schimbe viaţa după 9 ani de căsnicie şi 2 copii, Marius Cordoş, as Gabe, soţul blând şi extrem de împăcuitor al lui Karen (Nadiana Sălăgean), nevasta intransigentă şi pripit părtinitoare. Cu un minimum de recuzită inteligent aleasă, regia intuitivă şi bine mânuită a lui Claudiu Goga (am mirosit pe ici, pe colo nişte improvizaţii elegante şi teribil de amuzante), spectacolul a stârnit partizanate surprinzătoare, uneori ilogice, frustrare şi râs şi, pe alocuri, momente de meditaţie serioasă, lipsită de patetism, pe interminabila temă a trăiniciei relaţiilor, în special a căsătoriei.

Am avut inspiraţia să iau bilete în rândul al treilea (perfect view) şi, la un moment dat, îmi amorţise un picior, priveam absorbită, cu gura căscată şi m-am trezit întrebându-mă cum naiba am reuşit să trec prin etapa empatiei năvalnice, pentru toate cele patru personaje: nevasta înşelată şi părăsită, dar nu neapărat inocentă (nimic nu e ce pare, nu-i aşa?), soţul adulterin (în primă fază am bănuit un fel de criză de vârstă mijlocie, dar mai departe veţi vedea ce şi cum), prietena cea mai bună a (iniţial) ambilor parteneri, care iniţial îşi asumă un parti-pris vehement, de înţeles totuşi, dar care face cu discreţie transferul necesar, sau soţul acesteia, bărbatul docil, aparent slab de înger, dar cu aşa o înţelepciune lucidă şi relativ deprimantă. Mi-a plăcut teribil Marius Cordoş, mi s-a părut fantastic. A trecut aşa de natural de la naivitatea soţului dominat, la înţelepciunea soţului de cursă lungă, de la o scenă la alta, cu acelaşi zâmbet discret în colţul gurii

Mai departe, cine cu cine şi de ce, vă las să vedeţi singuri. Vă promit doar că spectacolul Cină cu prieteni va produce hohote de râs şi poftă de un pahar de vin, la final. 🙂 A, şi de o ţigară, eventual, şi de prăjitură cu mălai şi migdale. 🙂

A.

2 gânduri despre “ArCub: Invitaţie la „Cină cu prieteni”

Lasă un răspuns

